www.viswereld.nl

De eerste troldag is een feit

Jaja de eerste troldag is een feit.
Op deze 1ste troldag kon Grietha er helaas niet bij zijn, maar volgende keer is ze der weer gewoon bij.

Bij de trailerhelling aangekomen alles op ons gemak aan gedaan, de boot in geruimd met hengels en kunstaas, dieptemeter geplaatst en de boot getrailerd.
De bbm wordt gestart en laten we even warm draaien en ondertussen voorzie ik de hengels van kunstaas, Ies begint de dag met een Bulldawg Red head en ik zelf ga voor de Toad Magnum Red head.

Het is zo rond half 8 als we richting het onbekende gaan, we kennen dit water al ons hele leven maar hebben hier eigenlijk nog nooit gericht op snoek gevist.
Vol goede moed vertrekken we, de eerste meters water glijden onder de boot door.
Wat een drukte zeg, hengel in de gaten houden, dieptemeter in de gaten houden en natuurlijk het overige vaar verkeer en dan tussendoor ook nog es een shaggie draaien.
Maar oefening baart kunst en na wat gestuntel gaat het weer aardig, we trollen een groot stuk water af zonder een aanbeet.

We naderen een tunneltje en vol goede moed stuur ik de boot de tunnel en gaat perfect op 1 ding na, ik ben de hengel in de koker vergeten die recht over end staat, na een ongemakkelijke houding van een 150 meter kan ik weer normaal gaan zitten.
Heel veel watervogels zoals eenden en waterhoentjes bewonen de kanten van dit stuk water, rustig varen we er doorheen zonder ook maar een aanbeet te krijgen.
Na een goed uur komen we aan het eind van dit stuk water we draaien de boot en varen terug richting trailerhelling, nog voordat we de tunnel in varen krijgt Ies een keiharde aanbeet en weet hem te verzilveren.

Een mooie dame van rond de 60cm, eindelijk de eerste vis in de boot.

We varen na deze snoek de tunnel in, de hengel uit de koker ligt nu plat dus ik kan normaal blijven zitten nu, dat zit een stuk prettiger dan de heen reis
Tjdens het trollen hou ik de dieptemeter in de gaten en zie met verbazing hoeveel witvis dat er opdat stuk zwemt.
Bij de trailerhelling word een kop koffie genuttigd en nieuw kunstaas gepakt, en op andere kunstaasjes en een paar aanpassingen gedaan, we besluiten het zelfde stuk nog eens af te vissen omdat er zoveel witvis zat.
Want waar witvis zit zit meestal ook snoek, maar helaas witvis zat er nog steeds maar geen snoek.

Het is rond de klok van 10 als we de trailerhelling voor de 2de keer passeren, Ies heeft ondertussen een Screaming Devil aan de speld gehangen en ik zelf ben voor de Little Ernie gegaan.
Na 5 minuten loopt Ies zijn SD vast, op de bodem wel te verstaan en na enig kunst en vliegwerk word de SD gered door de kunstaas redder.

We varen op ons gemak verder, opeens een keiharde aanbeet uit het niets op mijn Ernie, zo hard ik krijg zelfs de hengel niet uit de steun en de reel gilt het uit deze snoek mis ik jammer genoeg maar toch eindelijk een aanbeet.

Aangekomen bij tunnel 2 wordt de 3de hengel weer plat gelegd en we varen door de tunnel heen, we trollen dat stuk rustig af en net voor het eind mis ik wederom een aanbeet ik heb m nog niet gemist of Ies mag alweer aanslaan.
Dat resulteerde wederom in een mooi snoekje van rond de 55 a 60cm die naast de boot wordt onthaakt.

Op het eind gaan we door tunnel nummer 3 heen van deze dag, we trollen enkele kilomters over mooi water met overhangende takken en veel waterplanten maar helaas blijven hier de aanbeten uit.
Op het eind van dit stuk water besluiten we de boot even te parkeren onder een brug voor een kop koffie en om even de bbm bij te tanken, ik zeg tegen Ies ik vaar nog een klein stukje door dan draaien we daar de boot.
Zo gezegd zo gedaan, de boot is gedraaid en vrijwel meteen parkeerd Ies zijn Bulldawg RH op de bodem.
Nieuwe onderlijn eraan nieuwe BD eraan en we gaan weer verder, na een kleine 10 minuten knoopt Ies zijn favoriete SD er weer aan en ik ga zelf weer voor de Ernie.

Ondertussen zijn we weer bij tunnel 3 aangekomen zonder aanbeet, we zijn nog maar net door de tunnel of Ies krijgt weer een harde aanbeet en die weet die te verzilveren, een mooie 60er is de zijne.
We trollen langs rietkragen en waterplanten, op een gegeven moment steek ik het water schuin over naar een andere rietkraag we zijn er nog maar enkele meters voorbij of Ies weet een mooie snoek te haken.
Een leuke dril van een snoek 88cm is van hem.

Ik besluit om het zelfde stukje tot tunnel 3 nog is af te varen, bij de tunnel aangekomen zeg ik tegen Ies ik ga de bocht weer maken.
Hij zegt dat is ok en haalt enkele meters lijn binnen, ik maak de bocht en de bocht is klaar en ik hoor Ies roepen John je hebt beet.
Ik kijk enigszins verbaasd en zeg nog tegen hem heb niks gevoeld man, hij blijft vol houden en zegt joh ik zag hem helemaal het water uitkomen.
Na deze wooren van Ies zeg ik voor deze snoek heb ik nog wat speciaals in de aanbieding, ik knoop een Druppel 15 aan de speld gooi in en na 2 tikken klapt de dame er op.
Na een leuke dril kan Ies haar landen een mooie dame van 74 cm, hehe eindelijk allebei vis in de boot.

We liggen nu op een mooie beschutte plek, we nuttigen even een kop koffie roken een peuk en we gaan weer verder, enige nadeel is wel het begint steeds harder te regenen.
Na de koffie draai ik voor de laatste maal de zijarm in trollen de steigers af en aan het eind keer ik zo dat we de rietkragen afvissen, halverwege de zijarm bij het riet krijg ik een snoeiharde aanbeet.
Na de aanslag is de vis zo bij de boot maar ze is het er niet echt mee eens en duikt 3 tal keer onder de boot door, maar na een paar minuten kan Ies de 78er voor me landen.

Dit moet natuurlijk gevierd worden met een peuk, maar %&&%*&^&^@!@!#!U*(OY% de aansteker heeft in de regen gelegen.
Allebei met een peuk in ons gezicht en zonder vuur varen we verder, opeens een ingeving van mijn kant daar heb je een restaurant/bowlingbaan aan het water.
Zorgvuldig parkeren we de boot, daar Ies stapt uit en gaat achter een aansteker aan, na een 10 tal minuten is die terug geen aansteker maar wel met een brandende peuk.
Snel de vlam in mijn peuk en we kunnen verder, de 3de hengel word weer plat gelegd want we naderen tunnel 2 weer .
Door de tunnel heen besluiten we om de linkerkant van het water af te vissen, daar kunnen we kort maar krachtig over zijn van tunnel 2 tot de trailerhelling geen aanbeet meer gehad.

Maar toch voldaan meren we de boot af bij de trailerhelling, we ruimen de boot uit en laden de auto in en traileren de boot.
Moe maar voldaan rijden we richting de garage daar word de boot weer gestald, en rijden dan richting mijn huis, daar aangekomen auto uit geladen alle visspullen opgeruimd en te drogen gehangen.
En daarna onder het genot van een bak koffie de dag nog is laten passeren, 1ste troldag 6 vissen in de boot en een handje vol missers en lossers kan toch slechter op je eerste dag.

Op naar de volgende sessie